Move Garfield - Hendosweb-NL

Ga naar de inhoud
Mijn Reis van Innisfail naar Garfield
(maart 2010)

Nadat ik het huis had verkocht en de stationwagen had ingepakt, was ik klaar om te vertrekken op mijn 3,500 km lange 6-daagse reis naar Victoria.

De reis moest in korte fasen worden gemaakt. Voornamelijk omdat de achterkant van de auto volledig tot op het dak vol zat en ik kon de achteruitkijkspiegel niet gebruiken en moest alleen op beide zijspiegels vertrouwen. Bovendien had ik een enorme hekel aan autorijden in het donker op vreemde wegen en moest daarom op mijn bestemming aan te komen terwijl er nog daglicht was.

Mijn eerste etappe was van Innisfail naar MacKay, een reis van 647 km. Het was vrij gemakkelijk in de omgang omdat ik nog steeds op een landelijke snelweg reed en er niet zoveel verkeer was.

Ik bracht de nacht door in een klein motel. Het was een lange dag voor mij geweest en kort na het eten ging ik naar bed zodat ik 's ochtends vroeg kon beginnen.

Volgende etappe, MacKay naar Childers, weer een lange dag met 659 km voor de boeg.

Er was een deel van de reis dat opmerkelijk was en dat is de beruchte "Horror Stretch" tussen Marlborough en Rockhampton. Dit is een eenzaam, afgelegen stuk snelweg omringd door enorme hoeveelheden niets. Het staat bekend als het Marlborough-stuk. Bijna 400 kilometer weg splitste zich slechts tweemaal in steden die zo klein zijn dat als je knippert, je ze mist. Tijdens dit traject zijn er borden die adviseren om regelmatig te stoppen om te rusten en borden die een "vermoeidheidzone voor de bestuurder" aangeven. Deze tekenen zijn er vanwege het hoge aantal dodelijke auto-ongelukken langs het traject.

Childers, bekend van The Childers Palace Backpackers Hostel brand op 23 juni 2000, waarbij 15 backpackers zijn omgekomen; negen vrouwen en zes mannen. Het oude hotel was omgebouwd tot een backpackerhostel; het was populair onder backpackers die fruitplukwerk deden in het gebied van Childers. Ik verbleef in de Avocado Motor Inn, een klein motel op de snelweg met een zeer vriendelijke eigenaren waar ik later nog een keer zou logeren. Heb wat boodschappen gedaan in de plaatselijke supermarkt, gegeten en naar bed gegaan.

Het volgende deel van deze epische reis was van Childers naar Grafton in New South Wales. Dit was een van de moeilijkere dagen die ik had gereisd. Hoewel slechts 626 km, moest ik door Brisbane reizen en het verkeer was verschrikkelijk. Bij het oversteken van de grens naar New South Wales zat ik meteen vast in wegwerkzaamheden en lange vertragingen. Ik arriveerde pas in de vroege avond in Grafton, ik koos het eerste nette uitziende motel dat ik tegenkwam toen ik de stad in reed.

Een relatief korte rit vandaag. Grafton naar Newcastle was slechts 470 km en meestal op een snelweg met dubbele rijstroken.

Ik had een beetje pauze nodig van het rijden en tot mijn verbazing kwam ik een Nederlandse windmolen tegen in Coffs Harbour. Ik reed een van de zijstraten in om een ​​betere blik te krijgen en kwam deze prachtige tempel tegen. Stoppen in Coffs Harbour heeft zeker zijn vruchten afgeworpen.

Aangekomen in Newcastle in halverwege de middag gaf me de gelegenheid om naar de stad te rijden en een Chinese maaltijd te eten. Het hotel was goedkoop en schoon en ik heb heerlijk geslapen.

En nog een lange dag voor de boeg, Newcastle naar Wangaratta in Victoria, 777 km waarvan het meeste dubbel rijbanen waren. het was een klein obstakel door Sydney, hoewel ik moet toegeven dat de omleiding in Sydney veel beter was dan die in Brisbane. Ik zou de nacht in Albury doorbrengen, maar met de nieuwe omleiding was ik de grens overgestoken voordat ik het wist. Ik vond het niet erg waar ik die nacht verbleef, ik was zo moe. Als ik ruimte in de auto had gehad, had ik daar geslapen.

Dag 6 - het laatste deel van mijn reis, Wangaratta naar Garfield. Het was een korte rit van 3 tot 4 uur, maar toen ik de snelwegen van Melbourne bereikte, was ik helemaal de weg kwijd. Vijf rijstroken breed en bumper tot bumper verkeer. Ik had niet zoveel chaos gezien sinds ik Sydney 24 jaar geleden verliet. Ik dacht bij mijzelf dat dit iets was waar ik weer aan moest gaan wennen.

Vanwege mijn beperkte visie was ik niet in staat om de borden te volgen, laat staan ​​dat ik van rijbaan kon veranderen wanneer dat nodig was. Dit zorgde ervoor dat ik een verkeerde afslag maakte en ik eindigde in het midden van de stad met al het verkeer. Wat nu? In paniek belde ik Des, die me vertelde dat ik gewoon op mijn Navman moest vertrouwen en het zou me uiteindelijk terug de snelweg op leiden.

Na wat een eeuwigheid leek, werd ik doorverwezen naar de Monash Freeway richting Garfield. Makkelijk als je weet hoe. Ik arriveerde halverwege de middag in Garfield en was blij dat ik veilig mijn nieuwe thuis had bereikt.